Παρασκευή 27 Μαΐου 2011

ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Α΄ Φάση:

Ασκήσεις γνωριμίας: τα παιδιά κάθονται σε κύκλο και ο καθένας λέει τι του αρέσει και τι δεν του αρέσει.

Ασκήσεις αναπνοής: εισπνοή-συγκράτηση-εκπνοή

Τα παιδιά όρθια στον κύκλο εισπνέουν και λένε τον ήχο ενός φωνήεντος (α, ο ,ε ), συγκρατούν για λίγο τον αέρα, κατά την εκπνοή επαναλαμβάνουν τον ίδιο ήχο.

Εισπνέουν ενώ το σώμα και τα χέρια τους ανεβαίνουν προς τα πάνω, εκπνέουν ενώ ζαρώνουν στο πάτωμα.

Ασκήσεις χαλάρωσης: τα παιδιά ξαπλώνουν στο πάτωμα ανάσκελα, χαλαρώνουν και κλείνουν τα μάτια τους. Τα καθοδηγούμε με τη φωνή μας και τα οδηγούμε στη χαλάρωση, μαλακά και τρυφερά.

Σφιγγόμαστε και γινόμαστε «σιδερένιοι» και μετά αφήνουμε τη δύναμή μας να φύγει από το σώμα μας.

Το σώμα μας είναι μαλακό πουπουλένιο πάπλωμα, τώρα γίνεται ένα σκληρό ελατήριο και μετά ένα τεράστιο ελαφρύ πούπουλο που ξεκουράζεται στο πάτωμα .

Ασκήσεις συγκέντρωσης : κάθονται στον κύκλο τα παιδιά και συγκεντρώνονται στο σώμα τους π.χ στο δάχτυλό τους στο πόδι, στα μαλλιά τους

Ανάβουν στο κέντρο του κύκλου ένα φανταστικό κερί και παρακολουθούν τη φλόγα του.

Ασκήσεις εμπιστοσύνης -- «λύσιμο» στην ομάδα

Τα παιδιά διαλέγουν το ζευγάρι τους με μια ματιά που ανταλλάσσουν μεταξύ τους .

Φανταστικοί καθρέφτες. Τα παιδιά σε ζευγάρια κάθονται αντιμέτωπα και το ένα από τα δύο γίνεται καθρέφτης που αντακλά την κίνηση ή την έκφραση του άλλου.

Τα παιδιά κάνουν τους γλύπτες και τα αγάλματα σε ζευγάρια. Το ένα παιδί είναι ο γλύπτης και το άλλο το άγαλμα, που το διαμορφώνει ο γλύπτης όπως θέλει.

Β ΄ Φάση :

Παιχνίδια ρόλων


«Το χρώμα της μάγισσας» (παιχνίδι ομαδικό)

Ένα παιδί βγαίνει από την πορεία και ορίζει τη δράση με την εξής φράση :το χρώμα της μάγισσας είναι (αναφέρει ένα χρώμα )Τότε , τα άλλα παιδιά πρέπει να αντιδράσουν άμεσα που να πιάσω ένα αντικείμενο ή ένα ρούχο ενός συμμαθητή τους που έχει αυτό το χώμα .Στη θέση του παιδιού που όρισε το χρώμα έρχεται ένα άλλο παιδί και το παιχνίδι συνεχίζεται.

«Το ουράνιο τόξο» (ομαδικό παιχνίδι )

Δημιουργούμε τέσσερις ομάδες με τα παιδιά। Σε κάθε ομάδα αντιστοιχούν υφάσματα διαφορετικού χρώματος (κόκκινο, κίτρινο, πράσινο, μπλε ).Ακούγεται απαλή μουσική και τα παιδιά κινούνται στο ρυθμό της κρατώντας στα χέρια τους το πανί από το χρώμα της ομάδας τους. Τους δίνουμε την οδηγία να δημιουργήσουν ένα ουράνιο τόξο. Τότε η μια ομάδα στέκεται πίσω από την άλλη, αφού έχουν δημιουργήσει μια υπέροχη χρωματιστή καμπύλη γραμμή.

Το θεατρικό παιχνίδι που έχω σκεφτεί έχει ένα συγκεκριμένο σχέδιο δράσης ,για αυτό το υλικό απασχόλησης και το θεματολογικό περιεχόμενο των παιχνιδιών είναι προσαρμοσμένο στο προκαθορισμένο θέμα, για να εισάγει το παιδί στην ατμόσφαιρα και στο κλίμα της δράσης που θέλουμε να διαμορφώσουμε .

Διαμόρφωση περιβάλλοντος δράσης :

Δημιουργώ ένα περιβάλλον, μια γωνιά, ένα χώρο μέσα στο οποίο το παιδί θα αρχίσει να εκφράζεται. Θέλω ο χώρος να είναι ελκυστικός στο μάτι, να δημιουργήσω μια ξεχωριστη ατμόσφαιρα, μια ιδιαίτερη γωνιά, τη γειτονιά των παραμυθιών.


Έχω χωρίσει τις γειτονιές των παραμυθιών με τα τέσσερα χρώματα που χρησιμοποίησα στο παιχνίδι του ουράνιου τόξου κόκκινο κίτρινο,πράσινο, μπλε। Έφτιαξα τη γειτονιά των κόκκινων παραμυθιών με κόκκινα πανιά και κάνω το ίδιο και για τις άλλες
γειτονιές ।

Σε κάθε γειτονιά έχω τοποθετήσει από πριν ένα παραμύθι με ανοιχτές τις σελίδες του και ένα καρτελάκι με μια λέξη (τέσσερις εικόνες παραμυθιών και τέσσερις λέξεις ) .

Λέω στα παιδιά : πάμε στις γειτονιές των παραμυθιών μια βόλτα θέλω να κάνουμε ησυχία (ακούγεται ήρεμη μουσική ).Φτιάχνουμε μια μαγική ουρά ,εγώ μπροστά και τα παιδιά ακολουθούν. Σιγανό περπάτημα, όλοι στην ουρά, πάμε στις γειτονιές των παραμυθιών σιγά σιγά χωρίς να μιλάμε, μόνο να κοιτάμε τα παραμύθια. Η ουρά περνά από όλες τις γειτονιές ,τις κοιτάμε, τα παιδιά παρατηρούν. Τότε εγώ (ο εμψυχωτής ) με τις μαγικές παλάμες μου ακουμπώ τα παιδιά της κάθε ομάδας και τα στέλνω στις αντίστοιχες γειτονιές των παραμυθιών.

Από το βλέπω το βιβλίο ή την εικόνα, περνάμε στο αγγίζω το βιβλίο, το μυρίζω ,το επεξεργάζομαι. Κάθε ομάδα κοίτα τη δική της εικόνα π.χ στη κόκκινη γειτονιά φανταστείτε όλα τα παιδιά ότι είστε μέρος της εικόνας ( όλα τα παιδιά είστε μέσα στην εικόνα και την κάνουμε ρόλο ).Όλα τα παιδιά παίζουν τον ίδιο ρόλο ,σχηματίζουν τις «ομάδες ρόλων» .Τα παιδιά τώρα γίνονται «εικόνες παιδιά» και θα παίξουν τη σκηνή που δείχνει η εικόνα τους .

Ένα παιδί από κάθε ομάδα διαλέγει το καρτελάκι με τη λέξη από τη γειτονιά του και γίνονται «λέξεις παιδιά».Έτσι έχουμε τέσσερις εικόνες-παιδιά και τέσσερις –παιδιά .

Εικόνες παιδιά :

1η εικόνα :

Ø Μάγισσα με τη σκούπα της

2η εικόνα :

Ø Σύννεφα στον ουρανό

3η εικόνα :

Ø Μια ομάδα από πινέζες

4η εικόνα

Ø Πολλά μπαλόνια διαφορετικών χρωμάτων

Λέξεις παιδιά :

1η λέξη

Ø Μάγισσα

2η λέξη

Ø Σύννεφο

3η λέξη

Ø Πινέζες

4η λέξη

Ø Μπαλόνια

Σχηματίζονται έτσι οι ομάδες ρόλων αφού πολλά παιδιά θα παίξουν τον ίδιο ρόλο(μάγισσες ,σύννεφα, πινέζες , μπαλόνια ).

Η Μάγισσα

Ήταν κάποτε μια μάγισσα που τη λέγανε

Κατσαπούφα.

Η Κατσαπούφα ήταν κακιά .

Πολύ κακιά.

Ήταν τόσο κακιά που μισούσε ακόμη και τα μπαλόνια.


Τα σύννεφα

Δέκα σύννεφα στον ουρανό

κτίζαν συννεφούπολη όλο λευκό

με τα συννεφόγελα

και τρελό χορό.



Η πινεζοβροχή


Όταν βρέχει πινέζες απ’ τα

σύννεφα με φόρα βροντάει κι

αστράφτει στη μπαλονοχώρα




Τα μπαλόνια


Γέμισε ο ουρανός

γέλια και χαρές,

γέμισε ο ουρανός

μπαλονιών φωνές.


Γ΄ φάση :

Δημιουργούμε με τα υφάσματα ένα πολύχρωμο μαγικό χαλί και καλούμε κάθε ομάδα να ανέβει και να παρουσιάσει στο μαγικό χαλί την εικόνα της . Ο εμψυχωτής ενεργοποιεί τις εικόνες και η κάθε μια ομάδα παρουσιάζει χωριστά το θέμα της. Τα παιδιά παρατηρούν καλά τις εικόνες (οπτικό ερέθισμα) που τους δώσαμε και αποφασίζουν με ποιο τρόπο θα τις ζωντανέψουν στο μαγικό χαλί. Χρησιμοποιώντας τα σώματα τους, με λόγο ή χωρίς λόγο και κάποια αντικείμενα θα ζωντανέψουν τις εικόνες και θα μετατρέψουν τα κείμενα σε σκηνικούς αυτοσχεδιασμούς, σε μικρά θεατρικά δρώμενα Τα παιδιά θέτουν σε κίνηση τη φαντασία τους την και ξεκινούν την παρουσίαση των ιστοριών τους.

Παρουσίαση ιστοριών :

Στην πρώτη εικόνα–ιστορία παρουσιάζεται η μάγισσα με τη σκούπα, το καπέλο της, άγρια τρομακτική .Τα παιδιά προσπαθούν να την παρουσιάσουν αυτοσχεδιάζοντας το παιδί-λέξη περπατά γύρω τους και φωνάζει δυνατά τη λέξη μάγισσα. Τα παιδιά μάγισσες μπορούν να μιμηθούν το άγριο και τρομακτικό γέλιο της μάγισσας . Ο αυτοσχεδιασμός συνοδεύεται από μουσική έντονη και δυνατή.

Στην δεύτερη εικόνα ιστορία παρουσιάζεται η ομάδα με τα σύννεφα, η μουσική πιο ήρεμη και πιο χαλαρή. Τα παιδιά της ομάδας κάθονται, σηκώνονται σιγά σιγά και δημιουργούν με ύφασμα και το σώμα τους ένα σύννεφο. Το σύννεφο ξεκινάει ένα μικρό ταξίδι . Προχωράει αργά (σύμφωνα με τη μουσική ) συναντιέται με άλλο σύννεφο φουσκώνει ,μεγαλώνει (η μουσική δυναμώνει και γίνεται έντονη ). Το παιδί-λέξη περνάει ανάμεσα τους και λέει συνεχώς τη λέξη σύννεφο σιγανά στην αρχή και όσο το σύννεφο μεγαλώνει, όλο και πιο δυνατά।

Στην τρίτη εικόνα-ιστορία παρουσιάζεται η ομάδα με τις πινέζες, με μουσική χαρούμενη και έντονη . Τα παιδιά προσπαθούν να μιμηθούν τις πινέζες χορεύοντας και κάνοντας διάφορες κινήσεις στο χώρο। Το παιδί-λέξη χοροπηδά και λέει συλλαβιστά τη λέξη πινέζες .

Στην τέταρτη εικόνα-ιστορία έχουμε τα παιδιά μπαλόνια που προσπαθούν να φουσκώσουν το σώμα τους (μπαλόνι )πατώντας με το πόδι
τους μια φανταστική τρόμπα , ενώ μιμούνται και τον ήχο φου-φου
(φουσκώνουν ). Το παιδί- λέξη πετάγεται κάθε τόσο και φωνάζει δυνατά, μπαλόνια

Δ΄ φάση

Αφού τελειώσει η παρουσίαση των ιστοριών ακολουθεί συζήτηση . Τα παιδιά συζητούν για τα όσα προσπάθησαν να «παίξουν» κάνουν κριτική, λένε τη γνώμη τους βγάζουν συμπεράσματα. Μετά από την παρουσίαση των αυτοσχεδιασμών μπορεί να βγει ένα κυρίαρχο θέμα . Το θέμα αυτό ο εμψυχωτής το παίρνει και μπορεί να το μετατρέψει σε ένα «κείμενο».

Οι εικόνες ιστορίες που παρουσίασαν τα παιδιά μπορούν να ενωθούν σε ένα κείμενο π.χ μια μάγισσα ζηλεύει τα πολύχρωμα μπαλόνια που παίζουν χαρούμενα και στέλνει τα σύννεφα να ρίξουν πινεζοβροχή για να τρυπήσουν τα μπαλόνια και να σπάσουν .

Το κείμενο αυτό, η ιστορία που δημιουργήθηκε μπορεί να δραματοποιηθεί από τα παιδιά αν το θέλουν , να πάρει μια σκηνική μορφή. Τα παιδιά μπορούν να προχωρήσουν και σε εικαστική επεξεργασία του κειμένου να ζωγραφίσουν ατομικά ή ομαδικά ότι επιθυμούν. Μπορούμε να δώσουμε και τίτλο στην ιστορία μας διαλέγοντας μέσα από τις προτάσεις των παιδιών.

(εργασία της νηπιαγωγού ΕΦΗΣ ΣΙΩΜΟΥ)








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου