Σάββατο, 28 Μαΐου 2011

ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ Στοματική υγιεινή


ΣΤΟΜΑΤΙΚΗ ΥΓΙΕΙΝΗ

Από την εποχή που οι παππούδες μας τοποθετούσαν τις τεχνητές οδοντοστοιχίες τους σε ένα ποτήρι νερό τη νύχτα μέχρι τις μέρες μας έχουν αλλάξει πολλά. Η σωστή διατροφή, η συστηματική φροντίδα, η ενημέρωση και η πρόληψη, σε συνδυασμό με τις νέες μεθόδους θεραπείας συνέβαλαν σημαντικά, ώστε η εικόνα που παρουσιάζουν τα δόντι μας να είναι σαφώς βελτιωμένη.

Παρόλα αυτά, παθήσεις όπως η τερηδόνα και η ουλίτιδα εξακολουθούν να υπάρχουν στο λεξιλόγιο της οδοντιατρικής, με τη διαφορά ότι σήμερα γνωρίζουμε ποιο από εμάς είναι πιο επιρρεπείς στο πρόβλημα, ποιοι είναι οι παράγοντες που το προκαλούν, αλλά και τι μπορούμε να κάνουμε για να το αποφύγουμε

Αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με το πρόγραμμα της Στοματικής Υγιεινής για να μάθουν τα παιδιά όσα πρέπει να ξέρουν για να διατηρήσουν το λαμπερό τους χαμόγελο για πάρα πολλά χρόνια.

ΑΦΟΡΜΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Με αφορμή την ανάπτυξη του θέματος «ο εαυτό μας» τα παιδιά παρατήρησαν το πρόσωπό τους στο καθρέφτη, το περιέγραψαν ώσπου έφτασαν στο στόμα. Το περιέγραψαν εξωτερικά και εσωτερικά. Συζητήσαμε με τα παιδιά, τους διάφορους τρόπους με τους οποίους χρησιμοποιούμε το στόμα μας (μιλάμε, τρώμε, αναπνέουμε). Επισημάναμε τα μέρη του στόματος (χείλη, γλώσσα, δόντια).

Παρατηρήσαμε τη γλώσσα και εξηγήσαμε ότι η γλώσσα, μας βοηθά να παράγουμε πολλούς και διαφορετικούς ήχους. Δοκιμάσαμε και είπαμε με τα παιδιά δύσκολες λέξεις και γλωσσοδέτες. Παρατηρήσαμε τη γλώσσα με μεγεθυντικό φακό. Είδαμε τους κάλυκες που μας βοηθούν να ανακαλύψουμε τις γεύσεις. Δοκιμάσαμε τροφές και τις ξεχωρίσαμε με τη βοήθεια της γλώσσας σε γλυκό, ξινό, αλμυρό, πικρό και φτιάξαμε ένα κατάλογο. Διαβάσαμε το αίνιγμα : κόκκινη σπηλιά ανοίγει άσπροι στρατιώτες στη σειρά, προστατεύουν μια πάπια που παίζει στη μέση.

Τα παιδιά ζήτησαν να ζωγραφίσουν το στόμα τους. Το ζωγράφισαν όλοι με τα άσπρα λευκά δόντια.
Με αφορμή τη ζωγραφιά τους άρχισε η συζήτηση। Τι μπορούμε να κάνουμε με τα δόντια μας; Πως μπορούμε να έχουμε άσπρα, κατάλευκα δόντια και στην πραγματικότητα;
Η απάντηση δόθηκε με μια φωνή απ΄ όλα τα παιδιά, με καθημερινό βούρτσισμα. Τα βουρτσίζετε όλα τα παιδάκια; με τι τα βουρτσίζετε; Έχετε όλοι οδοντόκρεμα και οδοντόβουρτσα; Πόσο συχνά τα βουρτσίζετε; Πως τα βουρτσίζετε;
Τα παιδιά έδειξαν ενδιαφέρον και αποφασίσαμε να ασχοληθούμε εκτενέστερα με τη στοματική υγιεινή.
Τα παιδιά διατύπωσαν τις προτάσεις τους και τις καταγράψαμε

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ

1. Να μάθουμε για τα δόντια μας (Χριστίνα)

2. Να βουρτσίζουμε τα δόντια μας και στο σχολείο (Σπύρος)

3. Να πάμε επίσκεψη στον οδοντίατρο (Στέφανος)

4. Να παίξουμε τον οδοντίατρο (Κων/να)

5. Να μάθουμε γιατί χαλούν τα δόντια μας (Κατερίνα)

6. Να μάθουμε τι πρέπει να τρώμε (Κατερίνα Π)

7. Να ζωγραφίσουμε τα δόντια (Ελένη)

8. Να φτιάξουμε οδοντόκρεμα (Ελένη)

9. Να διαφημίσουμε την οδοντόκρεμα (Κατερίνα Π)

10. Να κάνουμε αφίσα (Αναστασία)

11. Να παίξουμε παιχνίδια (Μυρτώ)

12. Να διαβάσουμε παραμύθια (Άκης)

13. Να ζωγραφίσουμε (Ευγενία)

14. Να φτιάξουμε παραμύθι δικό μας (Στέφανος)

15. Να τραγουδήσουμε τραγούδια (Θοδωρής)

16. Να παίξουμε κουκλοθέατρο (Κων/να)

ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

Τραγουδήσαμε και παίξαμε με μιμητικές κινήσεις το «Έτσι βουρτσίζουμε τα δόντια».
Τα παιδιά έφεραν οδοντόβουρτσες και οδοντόκρεμες στο σχολείο και κάθε μέρα μετά το φαγητό έπλεναν τα δοντάκια τους για να είναι πάντα καθαρά.

Διαβάσαμε την Ιστορία ο «Σοκολάκης και η Ζαχαρούλα»। Τα παιδιά με την ανάγνωση της Ιστορίας κατάλαβαν ότι τα μικρόβια στα δόντια μας τα δημιουργούν τα γλυκά και η ζάχαρη για αυτό πρέπει να τα αποφεύγουν και η μόνη λύση είναι το καθημερινό βούρτσισμα

Τα παιδιά έφτιαξαν αφίσα. Δύο πράγματα πρέπει να έχουν όλοι στο μυαλό τους αν θέλουν να έχουν γερά δόντια :

1. Να μην τρώμε γλυκά και

2. Να βουρτσίζουμε τα δόντια μας.

Αποφασίσαμε αυτό το μήνυμα να το κάνουμε γνωστό σε όλους με τη δημιουργία μιας αφίσας.

Δημιουργήσαμε δική μας οδοντόκρεμα
(Αναμιγνύουμε μαγειρική σόδα με λίγες σταγόνες μέντας και νερό। Ανακατεύουμε μέχρι να πάρει τη μορφή κρέμας)
Βουρτσίσαμε τα δόντια με τη δική μας οδοντόκρεμα.


Αφού συζητήσαμε για διαφήμιση που έχουμε δει στην τηλεόραση, σχετική με την υγιεινή δοντιών, διαφημίσεις οδοντόκρεμας, οδοντόβουρτσας, συλλέξαμε διαφημίσεις από περιοδικά και εφημερίδες, αποφασίσαμε και δημιουργήσαμε την δική μας διαφήμιση για την οδοντόκρεμα μας
Την ονομάσαμε «Ασπρούλα».

Ένας δημοσιογράφος πήγε στο δάσος, βρήκε εκεί τον Καστορούλη και τον ρώτησε το μυστικό, που έχει τόσο γερά και λευκά δόντια.Ο Καστορούλης του απάντησε: (Καθημερινό βούρτσισμα με την «Ασπρούλα»)

Τα παιδιά έφτιαξαν κολάζ, φτιάχνοντας έτσι μια έντυπη διαφήμιση

Διαβάσαμε το βιβλίο «Περιμένοντας τον Οδοντίατρο» και συζητήσαμε με τα παιδιά για τις δικές τους εμπειρίες με τον οδοντίατρο.

Αποφασίσαμε ότι μια επίσκεψη στο οδοντιατρείο για να γνωρίσουμε από κοντά το χώρο και τον οδοντίατρο θα ήταν μια πολύ καλή εμπειρία। Σκεφτήκαμε ποιος μπορεί να μας εξηγήσει καλύτερα τι πρέπει να κάνουμε για να έχουμε γερά δόντια ;
Κατά την επίσκεψή στο οδοντιατρείο τα παιδιά είδαν την αίθουσα αναμονής, το χώρο του οδοντιατρείου με όλα τα απαραίτητα υλικά και σύνεργα.
Ο οδοντίατρος τους μίλησε για το πόσο ζημιά κάνουν οι γλυκές τροφές στα δόντια γιατί δημιουργούν τα ζαχαροζούζουνα (όπως τα αποκάλεσε) που κάθονται πάνω στα δόντια και τα καταστρέφουν. Πρέπει λοιπόν να σταματήσουν να τρώνε πολλά γλυκά, αλλά έστω όταν δεν μπορούν να αντισταθούν σε κάποιο ζαχαρωτό, η μόνη λύση είναι πλύσιμο πολύ καλό με οδοντόκρεμα.
Ο οδοντίατρος απάντησε σε ερωτήσεις των παιδιών, τους έδειξε πως πρέπει να βουρτσίζουν τα δόντια τους, τους έβαζε στην οδοντιατρική πολυθρόνα και εξέτασε τα δόντια των παιδιών, δείχνοντάς τους τα, στην οθόνη του υπολογιστή.

Την επόμενη μέρα τα παιδιά έπαιξαν θεατρικό παιχνίδι : «Επίσκεψη στο οδοντίατρο».
Ένα παιδί έκανε τον οδοντίατρο και κάποιο άλλο το βοηθό του. Άλλα πήγαιναν στον οδοντίατρο με τη μαμά τους γιατί πονούσαν τα δοντάκια τους και άλλα γιατί η μαμά τους πηγαίνει τακτικά επίσκεψη στον οδοντίατρο.

Διαβάσαμε από το βιβλίο «Χαμογελάστε Παρακαλώ», τι πρέπει να τρώμε για γερά δόντια.

Τα παιδιά έψαξαν σε περιοδικά και διαφημιστικά από σούπερ-μάρκετ εικόνες τροφίμων, τις ξεχώρισαν σε τροφές που μπορούν να τρώνε και σε τροφές που πρέπει να αποφεύγουν για να έχουν γερά δόντια.

Καθιερώσαμε την Τρίτη, σαν ήμερα υγιεινής διατροφής για τα δόντια μας και αποφασίσαμε να φέρνουμε φρούτα για πρωινό, φτιάχνοντας έτσι μια μεγάλη φρουτοσαλάτα.

Με δύο μεγάλα στόματα φτιαγμένα από ένα ημικύκλιο, κάνουν και άσπρα κολλημένα δοντάκια, παίξαμε παιχνίδι μαζί με τα παιδιά, έτσι ώστε, να γνωρίσουν καλύτερα πως είναι το στόμα τους, να γνωρίσουν ότι έχουν διαφορετικά δόντια με διαφορετικές λειτουργίες, τους κοπτήρες, του κυνόδοντες και τους τραπεζίτες.

Φτιάξαμε στόμα με κόκκινη πλαστελίνη και κολλήσαμε από πάνω δοντάκια φτιαγμένα από άσπρη πλαστελίνη.

Διαβάσαμε το ποίημα «Το πονεμένο δοντάκι της Ντίνου Στέλλα». Τα παιδιά ζωγράφισαν το ποίημα.
Διαβάσαμε το παραμύθι «Η Δόνα Τερηδόνα και το μυστικό της γαμήλιας τούρτας».

Τα παιδιά έπαιξαν θεατρικό παιχνίδι.

Σε μια βόλτα στην πόλη τα παιδιά σταματούν και κοιτάζουν τη βιτρίνα του ζαχαροπλαστείου της Δόνας Τέρη. Η βιτρίνα είναι στολισμένη με υπέροχα γλυκά. Η Δόνα Τέρη (ντυμένη με μακρύ φόρεμα από φόδρα και κολλημένα πάνω γλειφιτζούρια, σοκολάτα, καραμέλες και φορώντας στο κεφάλι καπέλο με μαύρο τούλι) καλωσορίζει τα παιδιά στο ζαχαροπλαστείο και τα παρακινεί να διαλέξουν και να δοκιμάσουν όποιο θέλουν.

(Ακούγεται μουσική Βιβάλντι, οι τέσσερις εποχές «Άνοιξη» Allegro).

Η Δόνα Τέρη πηγαίνει κοντά τους και του χαμογελάει. (Ακούγεται τύμπανο δυνατά) Τρόμος! Τα παιδιά βλέπουν ότι τα δόντια της είναι μαύρα, άσχημα και χαλασμένα. Οι υπέροχες μυρωδιές των γλυκών χάνονται και μια απαίσια μυρωδιά αρχίζει να βγαίνει από το στόμα της Δόνας Τέρη.

(Ακούγεται μουσική Βιβάλντι -καλοκαίρι Presto-).

Τα παιδιά φεύγουν, παρατηρώντας τα γλυκά και φωνάζοντας ότι δεν θέλουν να της μοιάσουν. Θέλουν να έχουν κάτασπρα δόντια και όχι δόντια σαν της Δόνας Τέρη.

Τα παιδιά λύνουν το σταυρόλεξο της στοματικής υγιεινής.Τα παιδιά έμαθαν να διαβάζουν λέξεις όπως: δόντια, οδοντόκρεμα, οδοντόβουρτσα, τερηδόνα, ζάχαρη

Τα παιδιά δημιούργησαν το δικό τους παραμύθι «Ο Αρκούδος Μπέρης και τα δόντια του».

Διαβάσαμε τα βιβλία «Ιππόλυτος Ιπποπόταμος», «Το μικρό αρκουδάκι πλένει τα δόντια του»

Διαβάσαμε το βιβλίο «Δόντια», της Αναγνωστοπούλου, συζητήσαμε για την αλλαγή των δοντιών μας στην ηλικία των 5-6 χρόνων. Τα παιδιά μας διηγήθηκαν τις δικές τους εμπειρίες. Η Κατερίνα μας είπε ότι μόλις της έπεσε το δοντάκι το πήρε με τη γιαγιά της και το πέταξε στα κεραμίδια λέγοντας το «Πάρε γουρούνα κόκαλο και δώσε μου σιδερένιο»

Παίξαμε θεατρικό παιχνίδι.


Καλέσαμε την μητέρα της Χριστίνας και της Κατερίνας που είναι από την Ιρλανδία να μας πει τι κάνουν στην χώρα τους όταν αλλάζουν δοντάκια τα παιδιά. Μας εξήγησε ότι όταν πέφτει ένα δόντι από το παιδάκι το βάζουν κάτω από το μαξιλάρι και έρχεται η νεράιδα των δοντιών, το παίρνει και αφήνει κάτω από το μαξιλάρι χρήματα.

Αντιστοιχίσαμε οδοντόβουρτσες, οδοντόκρεμες και ποτήρια. Μετρήσαμε οδοντόβουρτσες. Ξεχωρίσαμε οδοντόκρεμες ανάλογα με το χρώμα. Ξεχωρίσαμε οδοντόβουρτσες ανάλογα με το μέγεθος

Παίξαμε κουκλοθέατρο η Κακιά Τερηδόνα και η οδοντόκρεμα κλο-κλο

Παίξαμε θεατρικό παιχνίδι
Τα παιδιά με τα γερά δοντάκια ταξιδεύουν σε μια μαγική χώρα τη ζαχαρούπολη। Είναι μια χώρα φτιαγμένη από ζάχαρη, καραμέλες και γλειφιτζούρια। Στα παιδιά τους αρέσει πολύ αυτή η χώρα. (Τα παιδιά χορεύουν, πηδούν, δοκιμάζουν γλυκά, τρέχουν χαρούμενα Μα όμως μετά από την πολλή ζάχαρη τα δοντάκια αρχίζουν και πονούν (Είναι ζαλισμένα, πονούν δεν χορεύουν τώρα, πέφτουν κάτω). Η νεράιδα των δοντιών έρχεται να τα βοηθήσει! Τα ακουμπάει με το μαγικό ραβδί της και αμέσως ο πόνος περνάει, μα το μυστικό της είναι ένα : Για δόντια γερά, όχι πολλά γλυκά.

Τα παιδιά αποφασίζουν να διατυπώσει το καθένα ένα σύνθημα. Τα καταγράψαμε. Στη συνέχεια τα παιδιά το αντιγράψανε και παρελάσανε φωνάζοντας δυνατά.